Tillval

Föreningens ekonomi kan innebära att styrelsen står inför utmaningar som kan vara svåra att sköta utan hjälp. Utöver vårt baspaket erbjuder vi följande tjänster:

Vid överlåtelser registrerar vi den nya ägaren i lägenhetsregistret. Vi tar en kreditupplysning på den nya ägaren samt sköter föreningens pantregister. Om ett lån tas med bostaden som säkerhet kallas det för pantsättning. Om en lägenhet är pantsatt hos ett kreditinstitut är det upp till föreningen att notera detta i sitt pantregister. Vi på Svensk brf kan hjälpa till med att upprätthålla såväl lägenhetsförteckning och pantregister. Det enda ni som förening behöver göra är att meddela oss om något inträffar.

Vi hjälper till att ta fram kontrakt för lägenheter, lokaler, förråd, garage etc.

Det är inte alltid självklart att sätta en hyra för lägenheter eller andra utrymmen. Detta kan vi hjälpa till med. Står ni inför en hyresförhandling kan vi medverka som ombud/biträde.

Alla bostadsrättsföreningar ska vara försäkrade men priserna på försäkringar varierar. Vi kan hjälpa er att titta på olika sorters försäkringar och hjälpa till med upphandling, så att ni får ett bra och prisvärt alternativ.

Styrelsen i en bostadsrättsförening är skyldig att föra en lägenhetsförteckning som visar på vilket plan lägenheten är belägen, hur många rum lägenheten har samt om det finns andra utrymmen som hör till lägenheten. Det är bara ägaren av bostadsrätten som kan få ut uppgift om den egna bostaden i lägenhetsregistret.

Vi hjälper till att hålla koll på de lån som finns knutna till din förenings fastighet/fastigheter.

Vid behov tar vi ansvar för utbetalningar och löneadministration till styrelsen och andra som föreningen anställer. I detta inkluderas så klart samtliga kontrolluppgifter.

Vi finns gärna med som ordförande vid föreningsstämma och hjälper till att förklara paragrafer som är otydliga för medlemmar.

Att använda stora mängder papper är inte bra för vår miljö, dessutom innebär pappersadministration en större arbetsbelastning för din förenings styrelse. För att underlätta arbetar vi helt digitalt. Pappersfakturor skannas in och laddas upp på din förenings logg. Om allt material finns tillgängligt online kan alla som sitter i styrelsen ha tillgång till alla viktiga dokument och nya styrelsemedlemmar kan snabbt sätta sig in i arbetet.

Tilläggstjänster

Ekonomisk förvaltning

För oss är det viktigt att föreningar som anlitar oss känner sig trygga med sin ekonomi. Vi erbjuder en enkel och modern förvaltningstjänst som ger dig som kund god översikt över föreningens ekonomi.

Läs mer

Fastighetsutveckling

Vi samlar dina viktigaste tjänster under ett och samma tak och ser till att ditt projekt blir så lyckat som möjligt. Vi hjälper dig att ta fram en modern hemsida med snygg design och ett tydligt innehåll.

Läs mer